Uit de recensie van Aart van der Wal van Opus Klassiek over onze CD: "Het exploreren van innovatieve programma's lijkt toch vooral besteed aan kleine(re) ensembles, individuele instrumentalisten en vocalisten dan aan het conventionele symfonieorkest.
Geen misverstand erover: meer avontuur betekent per definitie nog niet (veel) meer moderne of eigentijdse muziek. Het sleutelwoord is juist ontdekken, aanboren van (vrijwel) onontgonnen terrein, de zoektocht naar nieuwe muziek, wat niet per se synoniem is aan eigentijdse muziek.
Creatief programmeren betekent ook muziek plaatsen in een bredere historische context. Dat is iets wat de Spaanse celliste Oihana Aristizabal Puga en de Nederlandse pianiste Lineke Lever - ze vormen al jaren een duo - zich hebben toegeëigend en wat heeft geresulteerd in het op het vlak van het programmeren verleggen van grenzen, met een uitgesproken thematische aanpak als belangrijk uitgangspunt. Zo was er in 2016 hun speciale programmering rond de schilder Jheronimus Bosch (ca. 1450-1516) en in 2018 de programmering naar aanleiding van de honderdjarige herdenking van het einde van de Eerste Wereldoorlog. Composities plaatsen in een bredere historische context: het kan, mits zoals ook in dit geval goed gekozen, net zo vernieuwend uitpakken als een willekeurig ensemblewerk van Steve Reich. Dat gold ook voor ‘La Lecture', het programma dat het duo vorig jaar samenstelde rond Suzanne Manet-Leenhoff en waarvan in dit nieuwe album een bloemlezing is opgenomen.
Vanuit dit rijk gevulde historische perspectief ontstond het programma voor de concerten en dit album, voornamelijk gewijd aan bewerkingen voor cello en piano van composities van Franz Liszt, Carolus Leenhoff, Gustave-Adolphe Koëlla, Richard Wagner, Jacques Offenbach en Jean-Baptiste Fauré.
De muziek wordt voorafgegaan door zes dichtregels van Théodore de Banville: ‘À Madame Édouard Manet', fraai voorgedragen door Ann Demeester. Niet minder kleurrijk en net zo goed verstaanbaar is de door Ab Nieuwdorp gesproken tekst in ‘'t Ontslapen kind aan zijn vader' van Johannes Leonardus Nierstrasz Jr., door Carolus Leenhoff oorspronkelijk als lied gecomponeerd, maar door Willem van Merwijk smaakvol bewerkt voor cello en piano. En zo volgt het ene juweeltje na het andere in ronduit exemplarische vertolkingen door twee musici die – volkomen terecht! – met hart en ziel in deze muziek geloven en dat ook voortdurend uitstralen. Het slotwoord is in de meest letterlijke zin aan Ann de Meester, met haar voordracht van ‘La Musique' van Charles Baudelaire. Brendon Heinst tekende voor de schitterende opname. De Wesendonck-teksten zijn, evenals de gesproken teksten, eveneens in het keurig verzorgde boekje opgenomen. Weer een Nederlands topproduct om heel trots op te zijn!
Commentaires